Dyskoliza ozonowa krążka międzykręgowego kręgosłupa

Dyskoliza tlenowo-ozonowa to małoinwazyjna metoda leczenia dyskopatii (zmian zwyrodnieniowych krążka międzykręgowego). Ból dyskogenny stanowi jedną z najczęstszych przyczyn bólu odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Dyskoliza ozonowa nie tylko wykazuje swoją przydatność w leczeniu czystego bólu dyskogennego, ale jest również alternatywną metodą terapeutyczną łagodzenia bólu spowodowanego przepukliną dysku u wybranych pacjentów.

Umów wizytę u lekarza wykonującego zabiegi dyskolizy ozonowej w Krakowie

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

lek. med. Łukasz Janeczko - spec. neurochirurg

lek. med. Łukasz Janeczko neurochirurg Kraków

W jaki sposób ozon może złagodzić ból kręgosłupa?

Ozon (O3) to bezbarwna, niestabilna, trójatomowa forma tlenu, która normalnie występuje w atmosferze jako warstwa gazowa chroniąca żywe organizmy przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych. Ozon medyczny podawany jest w postaci mieszaniny O2-O3, w nietoksycznych stężeniach nieprzekraczających 40 μg O3 na ml tlenu i przygotowywany poprzez konwersję czystego tlenu (O2) do ozonu (O3) przy użyciu specjalnych urządzeń, które mogą regulować stężenie ozonu zgodnie z wymaganiami medycznymi.

Dyskoliza to metoda leczenia dyskopatii, w tym wybranych przypadków przepukliny dysku, mająca na celu złagodzenie powiązanych objawów neurologicznych poprzez wywołanie pożądanego wpływu na strukturę krążka międzykręgowego

Terapia z wykorzystaniem ozonu polega na wstrzykiwaniu mieszaniny O3-O2 w zwyrodniały krążek międzykręgowy, co umożliwia:

• kontrolę miejscowego procesu zapalnego,
  • działanie przeciwbólowe, m.in. dzięki właściwościom higroskopijnym ozonu, które wywołują gwałtowne odwodnienie i zmniejszenie objętości krążka międzykręgowego, a także obniżenie ciśnienia wewnątrzdyskowego - umożliwia to kontrolę czynników wpływających na nasilenie bólu kręgosłupa.
Działanie ozonu okołokorzeniowo:
  • hamowanie prostaglandyn prozapalnych,
  • hamowanie uwalniania bradykiny i innych czynników bólowych,
  • stymulacja enzymów antyoksydacyjnych,
  • hamowanie uwalniania przez makrofagi i neutrofile proteinaz,
  • zwiększone uwalnianie antagonistów cytokin prozapalnych.
Działanie ozonu wewnątrzdyskowe:
Ozon rozpuszcza się w wodzie śródmiąższowej i natychmiast reaguje kaskadowo tworząc reaktywne formy tlenu (rodnik hydroksylowy reaguje z proteoglikanami i kolagenem pochodzącymi z rozpadającego się jądra miażdzystego, co powoduje odwodnienie i obkurczanie materiału przepuklinowego).

Dyskoliza ozonowa - przebieg zabiegu leczenia dyskopatii lędźwiowej

Jakie znieczulenie jest stosowane podczas zabiegu dyskolizy?

Dyskoliza jest wykonywana w znieczuleniu miejscowym. Pacjent pozostaje świadomy podczas zabiegu, ale nie odczuwa bólu w miejscu wkłucia w kręgosłup.

Jak wygląda procedura ostrzyknięcia ozonem?

Pacjent leży na boku po stronie niebolesnej. Okolica lędźwiowa kręgosłupa jest dokładnie dezynfekowana. Zabieg można wykonać pod kontrolą fluoroskopii, dzięki której operator uzyskuje obraz struktur kręgosłupa potrzebny do kontrolowanego wprowadzenia igły do wybranego krążka międzykręgowego pomiędzy uwidocznionymi trzonami kręgów. Mieszanina zostaje wstrzyknięta do dysku, po czym operator wyjmuje igłę i zakleja miejsce nakłucia niewielkim opatrunkiem.

Jak długo trwa zabieg?

Cała procedura trwa około 30 minut.

Zalety zabiegu dyskolizy ozonowej

Dyskoliza tlenowo-ozonowa jest prostą, bezpieczną, minimalnie inwazyjną techniką leczenia bólu i niesprawności z powodu przepukliny krążków międzykręgowych. Pacjent może powrócić do codziennej aktywności po stosunkowo krótkim okresie rekonwalescencji. Dyskolizę można uznać za pośrednią opcję leczenia między nieskutecznym już leczeniem zachowawczym a operacją kręgosłupa.

Czy terapia bólu kręgosłupa ozonem jest skuteczna?

Wartość terapeutyczna zabiegu dyskolizy zależy od poprawnej kwalifikacji pacjenta do zabiegu. Korzyści w postaci złagodzenia dolegliwości bólowych kręgosłupa mogą odnieść wybrane osoby. Przed podjęciem zabiegu konieczna jest konsultacja lekarska ze szczegółową analizą przyczyn bólu kręgosłupa (badanie lekarskie, analiza wyników badań obrazowych, w tym rezonansu magnetycznego).

Ważne informacje

Czas trwania zabiegu

Badania wymagane do zabiegu

brak

Znieczulenie

miejscowe

Pobyt w Szpitalu

ok. 1-2 godziny

Okres znacznej dysfunkcji

8 godzin

Okres ograniczonej dysfunkcji

Zdjęcie szwów - pierwsza wizyta

Zmiana opatrunków

Przeciwwskazania do zabiegu

zmiany ropne w okolicy lędźwiowej

Umów konsultację u lekarza wykonującego zabiegi dyskolizy w Krakowie

Wybierz lekarza i umów wizytę przez www lub ZADZWOŃ: 12 352 25 25.

lek. med. Łukasz Janeczko - spec. neurochirurg

lek. med. Łukasz Janeczko neurochirurg Kraków